¡TRADUCE "VEURE, PENSAR I SENTIR"!

31 de maig 2011

L'educació Montessori en en el segle XXI Una mirada des de la neurociència

Les invitamos a participar de este curso que daremos en el ICE (Institut de les Ciències d'Educació) de la Universitat de Barcelona durante este verano, en el cual profundizaremos sobre la estrecha relación que hay entre la educación Montessori y la Neurociencia y el respaldo que existe desde esta última para mejorar las prácticas de aula. Una propuesta educativa completamente vigente y necesaria para los tiempos que estamos viviendo. 
Es un curso dirigido a maestros y maestras,  donde se complementará teoría y práctica (áreas de Sensorial y Vida Práctica), descubriendo posibilidades de aplicación de algunos elementos de la metodología Montessori en las escuelas y comunidades educativas de referencia de cada participante. 
Para mayor información y proceso de inscripción, consultar la web del Instituto de Ciencias de la Educación de la UB en el siguiente enlace:



Un abrazo,
Marco y Betzabé

www.montessoricanela.es>>

17 de maig 2011

ASSOCIACIÓ PI PAO ANGELITO DE LOS NIÑOS

Escola d'educació viva i activa de Torreón (Mèxic). En aquest vídeo, que he trobat a través de "El viajero suizo" es pot veure la manera de treballar d'aquesta escola, on s'integren tots els aprenentatges respectant els processos individuals dels infants.


12 de maig 2011

VACUNES... SI O NO?

Ja fa temps que hi ha un devat entorn a la vacunació. A "El blog alternativo" han publicat un article on s'exposen els motius i les raons que impulsen aquest nou moviment d'antivacunació.

Alguns dels components de les vacunes, que són potencialment perillosos per a la salut humana, són els següents:
  • Virus errants o bacteris procedents dels cultius de cèl lules animals amb les que preparen les vacunes en els mateixos laboratoris
  • El mercuri, una neuro-toxina de la qual hi ha bona documentació, es troba encara en les dosis de vacunes múltiples contra la grip a tot el món. Vestigis d'aquest metall pesat apareixen també en altres vacunes
  • L'alumini, verí que pot causar patologies de la medul la òssia, en l'os i degeneració cerebral
  • Cèl.lules animals de: micos, ronyons de gos, gallines, vaques i éssers humans.
  • El formaldehid (líquid utilitzat per embalsamar) és conegut a nivell mundial com carcinogen.
  • El polisorbat 80, se sap que causa infertilitat en ratolins femelles i atròfia testicular en ratolins mascles
  • Gelatina de porcs i vaques, se sap que causa reaccions anafilàctiques, es troba en grans quantitats en la vacuna triple vírica i en les vacunes contra la varicel i l'herpes zòster.
  • Glutamat monosòdic (MSG) en vacunes inhalades contra la grip, se sap que causa trastorns metabòlics (diabetis, per exemple), convulsions i trastorns neurològics, entre d'altres. 
S'ha demostrat que algunes malalties, com l'asma, l'artritis, l'autisme..., en determinats casos estan associades amb la vacunació. A més a més, de totes les malalties que poden provocar i els efectes secundaris.

A més a més, s'ha pogut comprovar que molts metges i professionals de la salut no vacunen als seus fills/es, ja que no s'ha demostrat del tot que la vacuna sigui eficaç i/o segura.

Cada vegada més hi ha més conflictes d'interès entorn a aquest tema. Alguns professionals i especialistes estan en contra de la vacunació, d'altres es posicionen a favor...

Deixo alguns vídeos perquè cadascú tregui les seves pròpies conclusions:

HOWARD GARDNER

Howard Gardner, escriptor i psicòleg estadounidenc. Ha escrit el llibre de les intel·ligències múltiples i en aquest vídeo explica la seva teoria:



ALIMENTACIÓ CONSCIENT

Xerrada que va fer la Suzanne Powell (Psiquiatra Filosòfica Especialista en Medicina Ortomolecular. Instructora de cursos ZEN).

ALIMENTACIÓ... QUÈ MENGEM I QUÈ MENGEN ELS INFANTS?

Moltes vegades hem sentit a parlar d'aquests tipus d'aliments i dels seus components; però en aquests vídeos demostren com afecten al nostre organisme. Ara, més que mai, hem de prendre consciència d'una bona alimentació.




11 de maig 2011

TALLER: “EL ARTE DE EDUCAR: Necesidades Vitales Cubiertas, Niños Armónicos” amb Momo Cardona


Un taller dirigido a p/madres, abuelos,  educadores y toda aquella persona que se relaciona con los niños y desee generar “El arte de Educar”.

Como explica Momo Cardona:
Educar suele ser un “yo adulto te digo lo que tienes que hacer, como hacerlo y cuando. Me pongo frente a tí y dirijo tu vida, la manipulo, la invado y chantajeo. Robo tu libertad y tu creatividad y te preparo para un mundo competitivo donde “tener” está más valorado que ser. Te cubro de expectativas, te traspaso miedos y frustraciones, te amo dependiendo de como te portes, antepongo mis necesidad a las tuyas y te entrego en manos del sistema incluso antes de nacer.” El arte de educar es preguntarme si estoy dispuesta a trasformar mi vida por ti, en confiar en tu genuino potencial, es permitirme que experimentes la vida, es no invalidar tu autonomía y poder de decisión, es aceptar todas tu emociones, es convertirme en una adulta humilde que te observa para aprender de ti, es proporcionarte aquello que necesitas para completar tu evolución, es respetar tus procesos de vida, es ofrecerte seguridad y confianza, es permitirte ser lo que tu quieras, es ponerme a tu lado y acompañarte, haciendo un trabajo íntimo y profundo conmigo misma para facilitar tu camino.”
Os proponemos pues,  una nueva mirada hacia la crianza,a  nuestros hijos y a nosotros como adultos que los acompañamos en el camino de la vida¡

Viernes 20 de Mayo de 18h a 20h.

Para reservar vuestra plaza, podéis contactarnos en:
L´Ombeliqo. Divertiments en familia
C/ Clot 33, local
T. 93 246 58 02   
hola@lombeliqo.es

TALLER VIVENCIAL PER L'ACOMPANYAMENT RESPECTUÓS DELS PROCESSOS DE DESENVOLUPAMENT

Desde l'Espai AIGUA:
TALLER VIVENCIAL PARA EL ACOMPAÑAMIENTO RESPETUOSO DE LOS PROCESOS DE DESARROLLO


A cargo de Noel Pintó, coordinador y educador del proyecto educativo Genunió-Palúre y Giulietta Saurin, educadora del mismo.
Destinado a madres, padres y personas que acompañan procesos de desarrollo.

En Genunió-Palúre pensamos que el desarrollo personal sobreviene a través de la vivencia.


Es por eso que os ofrecemos este taller intensivo compuesto por dinámicas y juegos como experiencias para estimular nuestras reflexiones a través de la exploración de nosotros mismos y de compartir nuestras inquietudes e ilusiones en cuanto a los temas clave de la crianza y el desarrollo.


Genunió-Palure es un proyecto personal nacido de la necesidad de sentirnos madres y padres presentes, cercanos y activos en el acompañamiento de los procesos de desarrollo de nuestros hijos, manteniendo vivo y sano el vínculo entre el niño, la escuela y la familia y además, ofreciendo un espacio preparado para su desarrollo respetuoso.


Pensamos que el amor y el respeto pueden llegar del adulto al niño a través de una comunicación rica de experiencias donde los límites puedan ser percibidos como parte natural y segurizadora de las vivencias concretas.


Creemos en un acompañamiento integral basado en el respeto, el amor, y la confianza hacia los procesos internos de cada persona, (grande o pequeña)! 

FECHA: 21 y 22 de mayo de 2011
HORARIO: Sábado de 10h a 13h y de 16h a 19h
Domingo de 10h a 13h
LUGAR: Espai AIGUA (Associació Espai de Criança AIGUA)
            c/Valencia 601 interior (Local 4) Barcelona
APORTACIÓN: 60€


CONTACTO: Giulietta 662 330 104 // giuliettasaurin@hotmail.com

ELS NENS NO NECESSITEN LÍMITS, SINÓ NORMES I VALORS (Rosa Jové)

Entrevista amb la Rosa Jové, autora del llibre "Ni rabietas ni conflictos":



10 de maig 2011

NOU BLOG SOBRE MASSATGE INFANTIL

 

Blog dedicat al massatge, als vincles afectius i al desenvolupament de l'afectivitat en la primera infància. Informació sobre cursos, articles...

9 de maig 2011

OREJAS DE MARIPOSA



"POR CUATRO ESQUINITAS DE NADA"

"Cuadradito" vol jugar a casa dels seus amics "Redonditos", pero no entra per la porta perquè és rodona. Què poden fer? Es tracta d'un llibre per treballar l'amistat, la diferència i l'exclusió.


BOMBOLLES DE SABÓ

Les bombolles de sabó sempre han fascinat als infants i, ara que arriba el bon temps, ve de gust sortir al jardí o al pati per fer-ne. A Osofete Colorete ens donen la recepta per a fer bombolles de sabó "eficaces" i no tenir els típics problemes de que exploten abans d'hora.

Fòrmula # 1
Detergent Ultra
Aigua
(Si és destil·lada, funciona millor)
Glicerina, xarop de blat de moro o sucre glasé
(Additiu millorador)
1 Part
15 Parts
0.25 Parts
Fòrmula #2
Detergent Comú (Ala, Camello)
Aigua
(Si és destil·lada, funciona millor)
Glicerina, xarop de blat de moro o sucre glasé
(Additiu millorador)
1 Part
10 Parts
0.25 Parts
Fòrmula #3 (Súper Bombolles)
Detergent Comú (Ala, Camello)
Aigua
(Si és destil·lada, funciona millor)
Glicerina, xarop de blat de moro o sucre glasé
(Additiu millorador)
1 Part
3 Parts
2 Parts

Us deixo també amb aquest vídeo del Dr. Bubbles, fantàstic el que fa amb les bombolles:


5 de maig 2011

FER MÚSICA SUPOSA UN ENTRENAMENT MENTAL, FÍSIC I CREATIU

T
La música facilita la comprensió de les altres matèries

  • Fomenta l’hàbit d’escoltar, diferent de sentir, amb l’educació de l’oïda. Una escolta atenta és necessària per a qualsevol matèria
  • Valora el silenci com a punt de partida de qualsevol aprenentatge i com a valor per si mateix, mesurable i com a element indispensable de la música.
  • Reforça la concentració
  • Treballa i facilita la memorització.
  • Treballa “l’audició interior”. És imprescindible per a poder assimilar qualsevol aprenentatge assumir-lo dins teu.
  • Permet la comunicació, facilita la dicció, l’articulació, tècnica vocal , tècniques de respiració. En definitiva treballa la veu com a element comunicador no només d’informació sinó també com a reflex anímic i com a eina imprescindible per a la feina de “mestre/a”.
  • Potencia els valors de l’esforç i l’estudi constant.
  • Hi ha estudis que demostren que la qualitat acústica de l’aula repercuteix proporcionalment en el rendiment escolar. La manera d’emetre el so i com arriba a l’alumne afectarà directament a la comprensió.

És interdisciplinar, ajuda a assolir altres aprenentatges

  • Matemàtiques. Es un llenguatge matemàtic: mesura i reparteix el temps amb divisions i subdivisions mentals molt precises. És matemàtica creativa i abstracta perquè permet combinar, elaborar i improvisar aquestes diferents mesures i reparticions amb el treball rítmic.
  • Llengua i literatura: amb la cançó, pel fet d’incorporar-hi text, és un vehicle immillorable pel treball de la llengua (vocabulari, estructura, poesia, etc..)
  • Idiomes: per això mateix és una eina molt poderosa per a la introducció i aprenentatge de nous idiomes.
  • Educació física: treballa la psico-motricitat, el moviment i el ritme amb el propi cos a través de la dansa, l’expressió corporal i els jocs rítmics.
Socials: és un element integrador socio-cultural.

S’hi accedeix fàcilment

  • No cal cap requisit ni coneixement previ per a fer música
  • No cal cap instrument: es pot fer amb el propi cos (la veu, mans,...)
  • Les noves tecnologies ens permeten tenir a l’abast, a tota hora, d’una manera fàcil i barata la quantitat i qualitat de música que desitgem.

Desenvolupa la sensibilitat

  • És la més espiritual de les arts i la més abstracta: no es pot veure, no es pot tocar amb els dits però arriba directament al terreny de les emocions i els sentiments



És un factor d’integració social inter i multicultural i permet l’atenció a la diversitat

  • És un llenguatge universal, a totes les cultures de tots els temps hi ha música
  • Un grup musical permet integrar a tothom: hi ha la possibilitat de distribuir els diferents papers segons nivells de dificultat
  • La cançó és un factor d’integració molt poderós perquè facilita 
    • recursos lingüístics com vocabulari, pronunciació, etc. a través dels diferents idiomes.
    • és un reflex dels aspectes socio-culturals dels diferents pobles, amb les seves  tradicions, festes, actes.
  • Cada poble té un estil característic que s’ha anat forjant amb el pas del temps a través de moltes generacions i que s’ha anat transmeten per tradició oral i escrita.
  • El fet d’interpretar música en grup fa partícip i necessariament actiu a cada un dels membres individualment en un projecte creatiu col·lectiu. 
  • La música té un poder molt atractiu a totes les edats però especialment amb els nens i adolescents.

L’exercici musical estimula  l’entrenament mental i físic. La música pot ajudar a curar.

  • La Musicoteràpia és la ciència que estudia l’impacte de la música en la salut física i mental. Alguns problemes psicològics, psicomotrius, que es poden superar o millorar a través de la música.
  • Hi ha estudis neurològics i biològics que demostren que  la música és important per a les nostres vides. La música no només modifica el nostre estat d’ànim sinó que també pot tenir una influència molt positiva en desenvolupament cognitiu  humà pel que fa a estímul de la intel·ligència i fins i tot en la salut.
  • La música pot reduir l’estrès, però no hi ha una relació directa entre la música i l’estrès. L’efecte depèn, no només del tipus de composició sinó del rerefons cognitiu i cultural de la persona.
  • Alguns exemples de musicoteràpia: les tècniques de relaxació musical poden reduir en un 30% els efectes secundaris dels tractaments de càncer de mama, fan disminuir els dolors i les nàusees derivades de la quimioteràpia, redueixen l’ansietat d’alguns pacients a l’hora d’entrar en una màquina de ressonància magnètica.
  • S’ha demostrat és que els nadons es mostren familiaritzats amb les cançons que han escoltat al ventre de la mare.

Proporciona plaer

  • La vivència musical ben conduïda proporciona plaer i goig  tant als protagonistes del fet musical com al públic que ho escolta.

La música desenvolupa la creativitat

  • Com tota disciplina artística els límits són els de la nostra pròpia imaginació. Tothom pot crear música de la mateixa manera que tothom pot fer un dibuix
  • Desenvolupa la capacitat d’abstracció.
  • Ajuda a desenvolupar la intel·ligència amb l’estructuració mental que requereix



Factors negatius per a l’educació musical

  • L’excés de música, a tota hora, a tot arreu
  • La contaminació acústica i el soroll
  • Poc valor social que es dóna a la música que es reflecteix en poca presencia als plans d’estudi i reformes educatives, poc prestigi professional de la feina de “músic”.
  • La musica enllaunada envaeix tots els racons, en detriment de la música en viu. Els Dj., les disco- mòbils i els reproductors musicals han  substituït sovint la música en directe.
  • La banalització. Aquest excés de música produeix una saturació i invasió d’uns estils de música comercials fomentats pel màrketing amb intencions purament lucratives i de poc valor artístic. Aquests subproductes culturals envaeixen el terreny del lleure i incideixen de manera especial en els infants i adolescents perquè els manca un bagatge, uns coneixements i un raonament crític que es va adquirint amb el temps i segons l’entorn que els envolta. La cançó de l’estiu n’és un paradigma.
  • La música rítmica monòtona i a gran intensitat augmenten l’estrès


Per finalitzar, un parell de cites

  • “La música ha de ser un mitjà per expressar els sentiments interiors i les impresions de l'exterior”.  Manuel Blancafort
  • “Portes un músic dins teu. No et rendeixis”. Frederic Mompou

Antoni Miralpeix

4 de maig 2011

EL NEN INTERIOR


MENYS DEURES, MILLORS RESULTATS

Article publicat a la Revista Semana:

Los expertos en educación están observando las aulas de clases en Finlandia para ver por qué, sin mucho esfuerzo, salen primeros en las pruebas internacionales de competencias. 
El mundo está sorprendido con el método de aprendizaje de las escuelas en Finlandia. En ese país nórdico, los niños tienen mayor equilibrio entre sus responsabilidades escolares y su tiempo libre, y ese estilo relajado lo ha convertido en uno de los países punteros en las pruebas PISA, que cada tres años realiza la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OECD, por sus siglas en inglés). Entre 1962 y 1999, el país nunca logró grandes promedios en educación, pero a partir del año 2000 se convirtió en uno de los mejores. Por eso, hoy no sorprende que los expertos hagan viaje expreso a Helsinki para saber cuál es el secreto de su éxito.
Y los hallazgos han puesto en duda algunos de los paradigmas que han llenado la educación en el mundo occidental. Para empezar, la educación formal en Finlandia comienza a los 7 años, la jornada diaria de clases es más corta de lo habitual y no tienen que someterse a exámenes ni pruebas para medir su conocimiento. Tampoco tienen sobrecarga de tareas en sus casas, por lo que hay más ratos libres para navegar por Internet, interactuar con otros amigos, escuchar música o practicar deportes. Los más grandes no tienen la presión de ir a la mejor universidad y se gradúan sin saber lo que es la angustia de la competencia.

Lo que se ha encontrado hasta ahora es que la mejora en la educación de este país nórdico no se resume en un fórmula mágica, sino que es el resultado de un concienzudo análisis que surgió cuando el gobierno se propuso, décadas atrás, ser más competitivo económicamente. De ese debate surgió un sistema inclusivo que acoge en sus aulas a niños de todos los estratos sociales y en el que se espera la excelencia sin importar de qué región o familia provengan. La escuela, además, involucra cosas diferentes a educar: se garantiza alimentación, salud y apoyo psicológico para los niños y su familia.

"Pero lo que subyace en el corazón del éxito educativo de Finlandia es el perfil de los profesores", dijo a SEMANA Andreas Schleicher, consejero en educación de la OECD y quien estuvo de visita en Colombia. Si bien antes no se requería mucho entrenamiento, hoy, incluso a los profesores de primaria, se les exige que tengan como mínimo una maestría. Esto es fundamental para el tipo de educación que actualmente se requiere, en la que el conocimiento no es tan fundamental como la creatividad, la flexibilidad, la iniciativa y la habilidad para aplicar el conocimiento a situaciones nuevas. En un informe hecho por la OECD sobre el caso Finlandia, un directivo de Nokia señaló que si contrata a alguien que no tiene los conocimientos de matemáticas o física que se necesitan para esa empresa, hay colegas que pueden subsanar esos vacíos en un par de semanas. "Pero lo que no puedo enseñar es a que piensen diferente, a que tengan ideas originales y a que no tengan miedo de cometer errores".

El alto perfil de los profesores también garantiza el diagnóstico temprano de las dificultades de aprendizaje de los niños y sus soluciones. Tal vez por eso, los que van más atrasados que el resto no necesitan contratar profesores particulares ni ser separados de los más 'pilos'. La idea es que los mejores jalonen a los quedados. Por ejemplo, no es raro que el maestro lleve a los niños de 9 años a un parque para aprender matemáticas. La profesora les pide que recojan frutos, palos, piedras y luego, que identifiquen las formas geométricas.

La pregunta del millón es si se puede trasladar la experiencia de ese país a Colombia. Schleicher señala que se deben buscar experiencias exitosas afuera, pero también adentro, pues "en Colombia hay ejemplos de escuelas exitosas cuya experiencia podría ser adoptada por otras". Pero tal vez la gran lección de Finlandia, dice, es que invertir en los profesores paga.

3 de maig 2011

DOCUMENTAL "BEBÉS"

 "Bebés" segueix la vida de quatre nadons, des del moment del seu naixement, fins que fan un any; que neixen a quatre llocs diferents del món (Mongòlia, Namíbia, Japó i EEUU). 
Es tracta d'un documental que mostra l'essència dels bebès i la manera en què la seva vida es desenvolupa des de diferents perspectives i en diferents parts del món.



Fent clic al següent enllaç, podeu accedir als cinemes que projecten el documental, arreu de Catalunya, així com als horaris.