SECRETS DE MESTRA: EL COL·LECCIONISME PEDAGÒGIC

Dies de tancament de formacions, cursos... molta, molta feina. I una de les tasques principals és l'organització de materials. Netejant, classificant i ordenant he volgut compartir amb vosaltres un secret de mestra. Més aviat és un secret d'aquells que se saben, però no deixa de ser un secret. Són les col·leccions de materials i materials que tenim les mestres i els mestres. 

Mentre recol·locava els materials se'm va venir al cap una pregunta: com va començar aquesta bogeria? I llavors vaig recordar el dia que em vaig adonar que era mestra; aquell dia que vas pel carrer i trobes sentit pedagògic a totes les petites coses que hi veus: les pedres, les llambordes, les matrícules dels cotxes, un petit cartell, l'escorça de l'arbre, els núvols... tot pot ser útil per aprendre i per fer-se preguntes. 

Llavors és quan comences a acumular coses. Un familiar et diu: "tinc taps d'ampolles que vaig a llençar". La paraula "llençar" ressona al teu cap i crides "Nooo! Jo els aprofito". I al dia següent et diuen "tinc unes teles que no faig servir per res"; i tu les agafes. I vas pel bosc i et dediques a recollir pinyes i fulles de diferents formes. I vas a la platja i marxes amb un carregament de petxines. I vas a una botiga i veus un material que podria estar molt bé per... I els familiars i amics comencen a guardar-te tot de coses reciclades i tu comences a acumular. I quan prens consciència t'adones que tens un problema; més aviat molts problemes en forma de moltes petites coses que criden ser guardades i organitzades a un lloc. 


I quan decideixes ordenar-les te n'adones de la bellesa de la col·lecció que has acumulat amb els anys. I pots recordar qui et va donar no sé quin material. I quin nen va fer aquella activitat amb aquest material en concret. I com aquell material semblava no tenir cap mena de sentit però va ser el que més èxit va tenir. 

I heus ací com neix el col·leccionisme pedagògic. 










Després, allà on vagis, portes una maleta plena de materials amunt i avall. Materials a l'escola, materials a les formacions, materials aquí i allà... sempre poden ser d'utilitat. Però allà on funcionen millor és a les formacions per a mestres. Se'ls ofereix la possibilitat de viure en la seva pròpia pell allò sobre la vivència i l'experiència que tan teòricament els han ficat al cap.

Mestres fent creacions amb materials reciclats
Mestres reflexionant sobre els materials i les possibilitats de crear mini móns.
Una mestra creant amb peces soltes
Una mestra creant amb pasta de sal i elements que ens ofereix la natura
Mestres reflexionant sobre els materials a l'escola
Sigui com sigui, és meravellós. 

I tu, com és la teva col·lecció pedagògica?

Comentaris

  1. M'he sentit tan identificada. El problema és quan tot aquest material el guardes a casa teva!!! Jo vaig acabar l'any passat comprant una prestatgeria nova per una habitació per anar posant tuppers i tuppers amb materials. Els amics del meu fill de 5 anys diuen que com es que tenim una escola en una habitació!

    ResponElimina
  2. Raquel, tens tota la raó! Jo ho tinc tot a una petita caseta al jardí de casa (per sort tinc jardí)! És una bogeria, però molt sana!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars