FER MÚSICA SUPOSA UN ENTRENAMENT MENTAL, FÍSIC I CREATIU
T
La música facilita la comprensió de les altres matèries
- Fomenta l’hàbit d’escoltar, diferent de sentir, amb l’educació de l’oïda. Una escolta atenta és necessària per a qualsevol matèria
- Valora el silenci com a punt de partida de qualsevol aprenentatge i com a valor per si mateix, mesurable i com a element indispensable de la música.
- Reforça la concentració
- Treballa i facilita la memorització.
- Treballa “l’audició interior”. És imprescindible per a poder assimilar qualsevol aprenentatge assumir-lo dins teu.
- Permet la comunicació, facilita la dicció, l’articulació, tècnica vocal , tècniques de respiració. En definitiva treballa la veu com a element comunicador no només d’informació sinó també com a reflex anímic i com a eina imprescindible per a la feina de “mestre/a”.
- Potencia els valors de l’esforç i l’estudi constant.
- Hi ha estudis que demostren que la qualitat acústica de l’aula repercuteix proporcionalment en el rendiment escolar. La manera d’emetre el so i com arriba a l’alumne afectarà directament a la comprensió.
És interdisciplinar, ajuda a assolir altres aprenentatges
- Matemàtiques. Es un llenguatge matemàtic: mesura i reparteix el temps amb divisions i subdivisions mentals molt precises. És matemàtica creativa i abstracta perquè permet combinar, elaborar i improvisar aquestes diferents mesures i reparticions amb el treball rítmic.
- Llengua i literatura: amb la cançó, pel fet d’incorporar-hi text, és un vehicle immillorable pel treball de la llengua (vocabulari, estructura, poesia, etc..)
- Idiomes: per això mateix és una eina molt poderosa per a la introducció i aprenentatge de nous idiomes.
- Educació física: treballa la psico-motricitat, el moviment i el ritme amb el propi cos a través de la dansa, l’expressió corporal i els jocs rítmics.
Socials: és un element integrador socio-cultural.
S’hi accedeix fàcilment
- No cal cap requisit ni coneixement previ per a fer música
- No cal cap instrument: es pot fer amb el propi cos (la veu, mans,...)
- Les noves tecnologies ens permeten tenir a l’abast, a tota hora, d’una manera fàcil i barata la quantitat i qualitat de música que desitgem.
Desenvolupa la sensibilitat
- És la més espiritual de les arts i la més abstracta: no es pot veure, no es pot tocar amb els dits però arriba directament al terreny de les emocions i els sentiments
És un factor d’integració social inter i multicultural i permet l’atenció a la diversitat
- És un llenguatge universal, a totes les cultures de tots els temps hi ha música
- Un grup musical permet integrar a tothom: hi ha la possibilitat de distribuir els diferents papers segons nivells de dificultat
- La cançó és un factor d’integració molt poderós perquè facilita
- recursos lingüístics com vocabulari, pronunciació, etc. a través dels diferents idiomes.
- és un reflex dels aspectes socio-culturals dels diferents pobles, amb les seves tradicions, festes, actes.
- Cada poble té un estil característic que s’ha anat forjant amb el pas del temps a través de moltes generacions i que s’ha anat transmeten per tradició oral i escrita.
- El fet d’interpretar música en grup fa partícip i necessariament actiu a cada un dels membres individualment en un projecte creatiu col·lectiu.
- La música té un poder molt atractiu a totes les edats però especialment amb els nens i adolescents.
L’exercici musical estimula l’entrenament mental i físic. La música pot ajudar a curar.
- La Musicoteràpia és la ciència que estudia l’impacte de la música en la salut física i mental. Alguns problemes psicològics, psicomotrius, que es poden superar o millorar a través de la música.
- Hi ha estudis neurològics i biològics que demostren que la música és important per a les nostres vides. La música no només modifica el nostre estat d’ànim sinó que també pot tenir una influència molt positiva en desenvolupament cognitiu humà pel que fa a estímul de la intel·ligència i fins i tot en la salut.
- La música pot reduir l’estrès, però no hi ha una relació directa entre la música i l’estrès. L’efecte depèn, no només del tipus de composició sinó del rerefons cognitiu i cultural de la persona.
- Alguns exemples de musicoteràpia: les tècniques de relaxació musical poden reduir en un 30% els efectes secundaris dels tractaments de càncer de mama, fan disminuir els dolors i les nàusees derivades de la quimioteràpia, redueixen l’ansietat d’alguns pacients a l’hora d’entrar en una màquina de ressonància magnètica.
- S’ha demostrat és que els nadons es mostren familiaritzats amb les cançons que han escoltat al ventre de la mare.
Proporciona plaer
- La vivència musical ben conduïda proporciona plaer i goig tant als protagonistes del fet musical com al públic que ho escolta.
La música desenvolupa la creativitat
- Com tota disciplina artística els límits són els de la nostra pròpia imaginació. Tothom pot crear música de la mateixa manera que tothom pot fer un dibuix
- Desenvolupa la capacitat d’abstracció.
- Ajuda a desenvolupar la intel·ligència amb l’estructuració mental que requereix
Factors negatius per a l’educació musical
- L’excés de música, a tota hora, a tot arreu
- La contaminació acústica i el soroll
- Poc valor social que es dóna a la música que es reflecteix en poca presencia als plans d’estudi i reformes educatives, poc prestigi professional de la feina de “músic”.
- La musica enllaunada envaeix tots els racons, en detriment de la música en viu. Els Dj., les disco- mòbils i els reproductors musicals han substituït sovint la música en directe.
- La banalització. Aquest excés de música produeix una saturació i invasió d’uns estils de música comercials fomentats pel màrketing amb intencions purament lucratives i de poc valor artístic. Aquests subproductes culturals envaeixen el terreny del lleure i incideixen de manera especial en els infants i adolescents perquè els manca un bagatge, uns coneixements i un raonament crític que es va adquirint amb el temps i segons l’entorn que els envolta. La cançó de l’estiu n’és un paradigma.
- La música rítmica monòtona i a gran intensitat augmenten l’estrès
Per finalitzar, un parell de cites
- “La música ha de ser un mitjà per expressar els sentiments interiors i les impresions de l'exterior”. Manuel Blancafort
- “Portes un músic dins teu. No et rendeixis”. Frederic Mompou
Antoni Miralpeix
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada