¡TRADUCE "VEURE, PENSAR I SENTIR"!

5 de maig 2011

FER MÚSICA SUPOSA UN ENTRENAMENT MENTAL, FÍSIC I CREATIU

T
La música facilita la comprensió de les altres matèries

  • Fomenta l’hàbit d’escoltar, diferent de sentir, amb l’educació de l’oïda. Una escolta atenta és necessària per a qualsevol matèria
  • Valora el silenci com a punt de partida de qualsevol aprenentatge i com a valor per si mateix, mesurable i com a element indispensable de la música.
  • Reforça la concentració
  • Treballa i facilita la memorització.
  • Treballa “l’audició interior”. És imprescindible per a poder assimilar qualsevol aprenentatge assumir-lo dins teu.
  • Permet la comunicació, facilita la dicció, l’articulació, tècnica vocal , tècniques de respiració. En definitiva treballa la veu com a element comunicador no només d’informació sinó també com a reflex anímic i com a eina imprescindible per a la feina de “mestre/a”.
  • Potencia els valors de l’esforç i l’estudi constant.
  • Hi ha estudis que demostren que la qualitat acústica de l’aula repercuteix proporcionalment en el rendiment escolar. La manera d’emetre el so i com arriba a l’alumne afectarà directament a la comprensió.

És interdisciplinar, ajuda a assolir altres aprenentatges

  • Matemàtiques. Es un llenguatge matemàtic: mesura i reparteix el temps amb divisions i subdivisions mentals molt precises. És matemàtica creativa i abstracta perquè permet combinar, elaborar i improvisar aquestes diferents mesures i reparticions amb el treball rítmic.
  • Llengua i literatura: amb la cançó, pel fet d’incorporar-hi text, és un vehicle immillorable pel treball de la llengua (vocabulari, estructura, poesia, etc..)
  • Idiomes: per això mateix és una eina molt poderosa per a la introducció i aprenentatge de nous idiomes.
  • Educació física: treballa la psico-motricitat, el moviment i el ritme amb el propi cos a través de la dansa, l’expressió corporal i els jocs rítmics.
Socials: és un element integrador socio-cultural.

S’hi accedeix fàcilment

  • No cal cap requisit ni coneixement previ per a fer música
  • No cal cap instrument: es pot fer amb el propi cos (la veu, mans,...)
  • Les noves tecnologies ens permeten tenir a l’abast, a tota hora, d’una manera fàcil i barata la quantitat i qualitat de música que desitgem.

Desenvolupa la sensibilitat

  • És la més espiritual de les arts i la més abstracta: no es pot veure, no es pot tocar amb els dits però arriba directament al terreny de les emocions i els sentiments



És un factor d’integració social inter i multicultural i permet l’atenció a la diversitat

  • És un llenguatge universal, a totes les cultures de tots els temps hi ha música
  • Un grup musical permet integrar a tothom: hi ha la possibilitat de distribuir els diferents papers segons nivells de dificultat
  • La cançó és un factor d’integració molt poderós perquè facilita 
    • recursos lingüístics com vocabulari, pronunciació, etc. a través dels diferents idiomes.
    • és un reflex dels aspectes socio-culturals dels diferents pobles, amb les seves  tradicions, festes, actes.
  • Cada poble té un estil característic que s’ha anat forjant amb el pas del temps a través de moltes generacions i que s’ha anat transmeten per tradició oral i escrita.
  • El fet d’interpretar música en grup fa partícip i necessariament actiu a cada un dels membres individualment en un projecte creatiu col·lectiu. 
  • La música té un poder molt atractiu a totes les edats però especialment amb els nens i adolescents.

L’exercici musical estimula  l’entrenament mental i físic. La música pot ajudar a curar.

  • La Musicoteràpia és la ciència que estudia l’impacte de la música en la salut física i mental. Alguns problemes psicològics, psicomotrius, que es poden superar o millorar a través de la música.
  • Hi ha estudis neurològics i biològics que demostren que  la música és important per a les nostres vides. La música no només modifica el nostre estat d’ànim sinó que també pot tenir una influència molt positiva en desenvolupament cognitiu  humà pel que fa a estímul de la intel·ligència i fins i tot en la salut.
  • La música pot reduir l’estrès, però no hi ha una relació directa entre la música i l’estrès. L’efecte depèn, no només del tipus de composició sinó del rerefons cognitiu i cultural de la persona.
  • Alguns exemples de musicoteràpia: les tècniques de relaxació musical poden reduir en un 30% els efectes secundaris dels tractaments de càncer de mama, fan disminuir els dolors i les nàusees derivades de la quimioteràpia, redueixen l’ansietat d’alguns pacients a l’hora d’entrar en una màquina de ressonància magnètica.
  • S’ha demostrat és que els nadons es mostren familiaritzats amb les cançons que han escoltat al ventre de la mare.

Proporciona plaer

  • La vivència musical ben conduïda proporciona plaer i goig  tant als protagonistes del fet musical com al públic que ho escolta.

La música desenvolupa la creativitat

  • Com tota disciplina artística els límits són els de la nostra pròpia imaginació. Tothom pot crear música de la mateixa manera que tothom pot fer un dibuix
  • Desenvolupa la capacitat d’abstracció.
  • Ajuda a desenvolupar la intel·ligència amb l’estructuració mental que requereix



Factors negatius per a l’educació musical

  • L’excés de música, a tota hora, a tot arreu
  • La contaminació acústica i el soroll
  • Poc valor social que es dóna a la música que es reflecteix en poca presencia als plans d’estudi i reformes educatives, poc prestigi professional de la feina de “músic”.
  • La musica enllaunada envaeix tots els racons, en detriment de la música en viu. Els Dj., les disco- mòbils i els reproductors musicals han  substituït sovint la música en directe.
  • La banalització. Aquest excés de música produeix una saturació i invasió d’uns estils de música comercials fomentats pel màrketing amb intencions purament lucratives i de poc valor artístic. Aquests subproductes culturals envaeixen el terreny del lleure i incideixen de manera especial en els infants i adolescents perquè els manca un bagatge, uns coneixements i un raonament crític que es va adquirint amb el temps i segons l’entorn que els envolta. La cançó de l’estiu n’és un paradigma.
  • La música rítmica monòtona i a gran intensitat augmenten l’estrès


Per finalitzar, un parell de cites

  • “La música ha de ser un mitjà per expressar els sentiments interiors i les impresions de l'exterior”.  Manuel Blancafort
  • “Portes un músic dins teu. No et rendeixis”. Frederic Mompou

Antoni Miralpeix

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada